Artikkel: “Hambaravi areneb kosmosesüstiku kiirusel”
Äripäeva TU+, 10.08.2018
Hambaravi teenused on Eestis kulukad, kuid mitte vähem kulukas pole kogu ettevõtmine kliiniku omanikule, kes on võtnud oma südameasjaks võimaldada tipptasemel kiiret raviteenust. Viimsis asuva Lumen Hambakliiniku asutaja ja juht dr Merike Immato räägib ausalt ja avatult, mida tähendab olla moodsa ja pika perspektiiviga hambakliiniku juht ja kogenud spetsialist ühes isikus, kui koos peavad töötama pea, käed ja süda.
Merike Immato,
Lumen Hambakliiniku arst ja juhataja
Esiteks tähendab see dr Immato sõnul JAH-sõna ütlemist kõikidele erialastele väljakutsetele. See aga nõuab palju aega ja pühendumust, tulemustele fokusseeritust ja julgust. „Elu on ju liikumine. See on fakt. Kuidas saame arvata, et liikuma ei peaks arst oma oskuste lihvimisel ja kliinik uutes arengusuundades? Need käivad käsikäes. Kui on arengut võimaldav ja väärtust loov tehnika ja ravivahendid, siis peab olema ka arstkond, kes oskab seda kasutada,“ on ta hambaarstina seisukohal.
Loomulikult eeldavad avatud olek uutele võimalustele ja soov ajaga kaasas käia investeeringuid ja jäika kalkulatsiooni. „Inimtööjõudu arvestamata läheb kliiniku ehitamine koos tehnikaga maksma vähemalt pool miljonit eurot,“ sõnab dr Immato. „Ja seda mitte maksumaksja rahakotist.“
Tänapäevase kliiniku üles ehitanud dr Immato sõnul on hambaarsti diplom vaid eeldus arsti ametinimetuse kandmisel, sest otsus saada väga heaks spetsialistiks tuleb igaühel ikka ise teha. „Sulle antakse koos diplomiga tohutul hulgal krediiti, usalduskrediiti, mille hoidmine on suur au ja kohustus. Arusaam, et sinu missioon on teenida patsienti, tuleks endale selgeks teha juba enne arstiks õppima asumist.“
Kohkuda ei tohi ka sellest, et nii õnnestumised kui läbikukkumised kuuluvad kogemustepagasisse. „Iga päev tuleb tegeleda enda ületamisega, et uusi teoreetilisi teadmisi ka päriselt ellu rakendada,“ räägib ta. „Kuna hambaravi on käsitöö, mis vajab tehnika kaasabi, ei saa su teadmised kunagi „valmis“, vaid on lõputu teekond mugavustsoonist välja koos hirmude seljatamisega.“
Uus hammas samal päeval
Kõige suurem heameel on dr Immatol digitaalse hambaravi tehnoloogia kasutuselevõtu Üle, mida nad on Lumen Hambakliinikus juba pea kuus aastat praktiseerinud, olles selles vallas üks esimesi Eestis. Koos kasutamisega on kasvanud kogemus, mis on samuti kuldaväärt. Enam ei tule patsiendil taluda ebamugavusi ja oodata nädalaid, et taastada lagunenud hammas, vaid uue hamba saab Cerec CAD/CAM tehnoloogia abil suhu kõigest 1 päevaga.
Unikaalseid ja kalleid seadmeid aga ei maksa hambakliiniku juhi sõnul kunagi konkurentsieelise loomise tõttu kasutusele võtta, vaid ikka iseenda sisemise põlemise sunnil, sest vaid nii hakkab see tegelikku väärtust looma. Täna julgeb Dr Immato öelda, et digitaalse tehnika kasutuselevõtt on end kuhjaga ära tasunud mitte ainult majanduslikus, vaid peamiselt ikka raviprotsessside mõttes. Areng ja liikumine on ju see, mis tegelikult loeb! Ja seda oskab väärtustada ka patsient.
Sama tähtsad, kui on ajakohased ravitehnika- ja diagnostikavahendid, on usalduse loomine patsiendiga, mis saab alguse siirast hoolimisest patsienti, professionaalsest suhtumisest töösse ja oskusest neid omadusi igapäevatöös rakendada. Dr Immato hakkab loetlema, mis kõik eelöeldu alla käivad: need on iseloomukindlus otsuste vastuvõtmisel, arutlevad analüüsid, vettpidavad raviplaanid, lahendustele alternatiivide pakkumine, kuulamisoskus, empaatiavõime, patsiendi mõistmine ja tunnustamine.
Samal ajal tuleb jääda konkreetseks ja suhtuda patsiendi otsusesse hinnanguvabalt, säilitada sõbralikkus ja mitte muutuda semulikuks. Kui arvestad liiga palju patsiendi soovidega ja jätad kõrvale enda kui arsti arvamuse õigest raviotsusest, maksab see kiiresti kätte. Keeruline, kas pole!
Mis teeb hambaravi nii kulukaks?
Kui küsida dr Immato käest, mis ta arvab levinud arvamusest, et hambaarstid koorivad patsiendilt seitse nahka, vastab ta nõnda: „Iga teenus on just nii kallis, kui selle osutamine võimalik on. Meil on palju rohkem põhjust olla tänulik ja rõõmus, et meie hambaravi on maailmatasemel, kvaliteetne ja kiire. Ravivõimalused ja -lahendused ei tohi jääda kiviaega nii, et hambaarstil oleks häbi olla hambaarst.“
Kulurikkaks nii kliinikule kui patsiendile teebki dr Immato sõnul teenuse tõik, et hambaravi areng on kui kosmosesüstik. „Ilma moodsate ravitehnika- ja diagnostikavahenditeta, ilma steriilsust tagavate vahenditeta, ilma patsiendi teadlikkust tõstvate vahendite/võimalusteta ei olegi võimalik rääkida kaasaegsest ravikeskusest. Ei peagi ega tohigi!“ leiab ta, lisades, et just nii saab ravitulemuse, mis on imeline, pakub rahulolu ja kestab kaua.
Ühel kvaliteetset teenust pakkuval hambakliinikul on lõputu kogum kvaliteedinõudeid, mida tuleb iga päev oma töös tähelepanelikult silmas pidada. Mitte kuskil ei tohi eksida ega järeleandmisi teha. Juhataja loetleb neist vaid mõned: raviteenus peab vastama standarditele igas mõttes (steriilsus, kvaliteet, meetodid, lahendused, neljakäe töö ehk koolitatud personal, uute oskuste ja teadmiste omandamine jne); ruumid peavad olema kindlate reeglite (mõõtude) järgi ning kaetud röntgenkiirgust kaitsva kihiga, näiteks on röntgeniruum 3D röntgenile erinõuetega; tagama peab vee puhtuse, sest aparaadid, mis vett vajavad, on väga tundlikud igale ebakõlale; ka ventilatsioon ja õhuvahetus ruumides, eriti sterilisatsiooniruumis ja kompressoriruumis on oluline, samuti suur hulk eelduseid informatsiooni talletamiseks jne.
Peale selle peavad olemas olema kõik vajalikud load ja litsentsid, kaetud kliiniku ja aparatuuri soetamiseks võetud laenud ja liisingud, tasutud üür ja kommunaalkulud. Ka personal peab saama vastavalt igaühe tööpanusele ja oskustele tasustatud. Niisamuti peavad saama makstud riigimaksud, arvestades, et palgafond on väga suur osa ettevõtte käibest.
Ka tänapäevased sidevahendid, nagu patsiendiprogrammid koos meeldetuletusega patsiendile SMS-sõnumi saatmisega on ettevõttele kulu. Ja et raamatupidamine oleks korras, tuleb see teenus sisse osta. Ettevõtte kodulehte tuleb pidevalt uuendada, et see oleks aktuaalne ja sisukas. Ja mis on veel eriline luksus – oleme patsiendi jaoks olemas kuni hiliste õhtutundideni.
Kokkuvõtvalt – oluline on viia eksimuste tegemine miinimumini ja väärtuse loomine maksimumini.
Arst peab olema missiooniga inimene
Dr Immato sõnul läheks vaja tervet loengute sarja, et vastata küsimusele, mis oskused peavad väga heal hambaarstil lisaks erialasele väljaõppele olema. Kuid ütleb kohe ära, et ta ei soovi olla tööandjaks laisale ja vähese motivatsiooniga arstile. „Käelised oskused on õpitavad, kuid isikulised mitte.“
Heas arstis on tema sõnul erilist sitkust, kannatlikkust, reaalsustaju ja andmise vajadus. Ta on suure tööjõudlusega, kaugelevaatav inimene. Ta tegeleb pidevalt käeliste oskuste ja informatsiooni kokkupanemise õppimise/arendamisega. Ta silm särab ja pea teab, et õppima peab kogu oma töötegemise aja, ikka selleks, et pidevalt kasvatada teadlikkust – nii eriala kui ka elukogemuse mõttes.
Samuti väärtustab hea arst meeskonda, oma kolleegide tööd ning suudab hakkama saada oma egoga. Ta analüüsib oma eksimusi, suudab juhtida olukordi ja iseennast. On eetiline nii inimesena kui spetsialistina. Oskab olla konkreetne, jäädes samas armastusväärseks. Suudab selgeks teha reaalse hetkeolukorra ja pakkuda lahendusi. Kuid mis peamine – hea arst on missiooniga inimene!
Eestlaste teadlikkus suu tervisest on seinast seina
Eestlaste teadlikkuse kohta suu tervisest ja hambaravist pole endiselt midagi rõõmustavat öelda, sest teadmised on väga seinast seina. „Tunnustan väga kõrge teadlikkusega inimesi, kes võtavad vastutuse oma tervise eest enda kätesse; kuid on inimesi, kes vaid arvavad, et on kõrge teadlikkusega; on inimesi, kes usaldavad ainult foorumitest saadud informatsiooni; ja on inimesi, keda endiselt ei huvita miski, mis seotud suutervisega,“ lausub dr Immalo.
Kuid laias laastus ütleb ta nõnda: „Kui teadlikkus tõuseb, tõuseb ka nõudlikkus nii teenuse kui ka tulemuse saamisest.“ Seetõttu leiab ta, et igasugune teadlikkuse tõus on igati teretulnud, sest see paneb ka raviasutused mugavustsoonist väljuma. „Teadlikkus on luksus, mida ei osta ega neela, ilma et ise avatud poleks,“ ütleb ta tabavalt.
31-aastase hambaarsti kogemusega dr Immato nimetab ära kolm hamba- ja suuhaigust, mida aastakümneid tagasi nii palju ei esinenud, aga praegusajal küll. Näiteks on lastel, kel juba hambad suus, tekkinud pikaaegse rinnaga toitmise tagajärjel kaaries. Rinnaga toitmisest on saanud kui turvatunde tekitamise vahend lastele.
Suus hoitavad imemistubakad tekitavad limaskesta haiguseid. Veel mainib ta ära suurenenud hammaste kulumise, mis võib olla tingitud kas stressoritest või toidu omaduste muutumisest.